Jabra

Historia marki Jabra rozpoczyna się od człowieka o nazwisku C. F. Tietgen, duńskiego potentata przemysłowego, który w 1869 roku założył firmę Great Northern Telegraph Company (GN). Początkowym pomysłem Tietgena było zbudowanie kapitału na korzystnej lokalizacji geograficznej Danii poprzez stworzenie linii telegraficznych łączących supermocarstwa, Francję i Wielką Brytanię, z Rosją i Azją Wschodnią.

Przez kolejne 100 lat firma GN rozszerzała zasięg swoich linii telegraficznych, otwierając również pierwsze połączenie telegraficzne z Europy Północnej przez Syberię do Japonii i Hong Kongu w 1872 roku. Do 1907 roku firma GN była jedną z czołowych międzynarodowych firm telegraficznych. Jej sieć składała się z 15 600 km kabli telegraficznych, które przez Syberię łączyły zaawansowane sieci w Europie Północnej z rozbudowaną siecią w Azji Wschodniej.

W 1969 roku firma GN przypieczętowała swoje 100-lecie otwarciem połączenia między Japonią a Rosją (JASC). Dzięki tej ekspansji sieć kablowa GN pokrywała połączenia z Ameryki Północnej przez Syberię do Japonii.

1977: Pojawia się następna grupa produktów.

Firma GN wykupuje duńskiego producenta aparatów słuchowych, firmę Danavox. Ta transakcja okazała się być punktem zwrotnym w historii firmy GN.

Wczesne lata 80.

Firma GN Store Nord wykupuje duńską firmę z branży „automatyzacji biura”, Netcom, od spółki Rovsing A/S.

1985: Nowa nazwa, nowy zakres działań

Firma GN zmienia nazwę z Great Northern Telegraph Company na GN Great Nordic. Celem było ustalenie nowej tożsamości grupy. W związku z tym firma zmieniła nazwy wszystkich swoich oddziałów: GN Danavox, GN Nettest, GN Automatic itd.

1986: Upadający oddział

Firma Netcom okazała się niedochodowym biznesem i jej działalność została zakończona w 1986 roku, pozostawiając firmie GN Store Nord „pustą” markę.

Zarząd GN Store Nord miał obawy dotyczące wyników finansowych innej firmy grupy GN – GN Danavox, która w tamtym czasie zajmowała się produkcją aparatów słuchowych i zestawów słuchawkowych.

Na spotkaniu we wrześniu tego samego roku zarząd GN zdecydował o przeniesieniu produkcji zestawów słuchawkowych z GN Danavox do nowego oddziału zajmującego się telekomunikacją. Przejął on swoją nazwę, GN Netcom, od producenta sprzętu biurowego, który został wykupiony przez GN w 1984 roku.

1987: Przyszłość leży w zestawach słuchawkowych

Sprzedaż GN Netcom wzrosła o 34%, co oznaczało najlepszy rok w historii firmy. Firma założyła oddziały w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Niemczech Zachodnich – oraz obiecała udziałowcom zwiększenie nakładów na rozwój projektu o nazwie „bezprzewodowe zestawy słuchawkowe”.

2000: GN Netcom wykupiła firmę Jabra

Grupa GN Netcom wykupiła firmę Jabra, wiodącego amerykańskiego producenta urządzeń głośnomówiących do telefonów komórkowych.

2006: Nowa siedziba

Grupa GN przenosi się do nowego budynku biurowego o powierzchni 50 000 m2 w Ballerup w Danii. Pierwszy raz od czasu II Wojny Światowej wszystkie działy grupy GN znalazły się w jednym budynku.

2009

Zestawy słuchawkowe GN są sprzedawane na całym świecie pod marką Jabra. Dzięki skupieniu wszystkich działań związanych z zestawami słuchawkowymi pod jedną marką, Jabra pracuje nad wzmocnieniem swojej pozycji światowego lidera w dziedzinie zestawów słuchawkowych.

2011

Firma Jabra wygenerowała dochód powyżej 2 mld DKK, czyli o wiele więcej niż 100 mln DKK, które zanotowała w 1987 roku.